Adventspyssel- Nedräkning till jul med hjälp av tändsticksaskar!

Idag är det andra advent och de flesta av er har kanske redan köpt era julkalendrar men det finns fortfarande tid att göra din egen! Jag har gjort en av tändsticksaskar. Jag har gjort den som en chokladkalender åt min man men det går ju lika bra att lägga i nåt annat i de små lådorna till exempel lappar med citat eller kärleksförklaringar av olika slag.


Till kalendern behövs 24 tändsticksaskar. Det först jag gjorde var att sätta ihop askarna 3 och 3. Jag använde Biltemas dubbelhäftande tejp mellan askarna.


Sedan dekorerade jag sidorna på askarna. Jag valde att göra pappren lite längre för att kunna vika dem runt asken så att ingen av tändsticksasken skulle synas. Jag fäste även pappren med dubbelhäftande tejp.


När alla sidor var dekorerade gjorde jag en bottenplatta som jag klippt ut ur ett flingpaket. Jag gjorde plattan 5 mm större på varje sida. Kartongen klädde jag sedan i papper och sist så la jag ett streck med glitterlim runt bottenplattan.


Därefter satte jag på alla askarna på bottenplattan. Varje ask sattes fast med dubbelhäftande tejp i botten. För att göra det hela ännu stadigare tejpade jag även ovanpå askarna. Den tejp jag råkade ha tillhands var plåstertejpJ


Sedan satte jag i brads i varje ask så att det skulle likna små byrålådor. Detta var ett ganska jobbigt och krångligt moment eftersom kartongen i askarna var ganska hård. Men det finns ju många andra sätt om man inte har lust att kämpa som jag till exempel häfta fast band.


Till sist gjorde jag ett tak på samma sätt som jag gjorde bottenplattan. Jag dekorerade den med swirlar, akrylfärg och mycket glitterlim och fäste den med dubbelhäftande tjep.



Och såhär blev det färdiga resulatet:


Så enkelt är det att göra en egen kalender. Om du har gjort en egen kalender eller provar att göra den här så maila gärna till oss så kanske ditt alster kommer visas i bloggen. Maila till [email protected]  innan Fre. 19/12 och förminska ditt bidrag till 500 pixlar. Av de inkomna bidragen kommer vi att välja ut några som kommer att visas i bloggen så vänta gärna med uppladdning i din egen blogg tills vi har gjort vårt urval. Märk mailet "2a advent - adventskalender"

Ha det gott!
/Designteamet



PS: Idén kommer från www.skrotboken.blogspot.com


Kommentarer
Postat av: ElinÅ

Vilken underbar adventskalender!! Den kommer nog att liftas:)

Postat av: Kajsa

tips: http://lindasdagar.blogg.se/2008/december/dagens-tips.html

2008-12-07 @ 17:47:20
URL: http://melen.se/blog
Postat av: Karolin

Så fin kalender... Kan ju bli en användbar liten byrå till nått annat oxå... Jag blir alldelles snurrig i huvudet av alla fantastiska och kreativa iodee´r man kommer över när man surfar en runda på nätet...

2008-12-09 @ 22:16:34
URL: http://www.karolinssida.blogspot.com
Postat av: Karolin

Underbar.. Kan ju vara bra även i andra sammanhang... måste testas....

2008-12-09 @ 22:18:05
URL: http://www.karolinssida.blogspot.com
Postat av: Erica

den var jätte fin :D skulle behöva en sådan till små saker att ha åpå pysselbordet :D

2009-07-15 @ 18:15:50
URL: http://faithhopeaandlove.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback