Ha nytta av din lokala FÄRG-butik

Vi tycker ju mycket om färg vi som klipper och klistrar och söker ständigt nya källor till inspiration och uppslag. Då ska man inte hoppa över lokala affärer såsom färgaffären vilket kan vara minst lika bra som en scrapbookingbutik vilka inte alla har i sin hemby/stad/håla/ort.
Här kommer gamla beprövade och några förhoppningsvis nya tips för dig. Passar både för färgfegisar och karnevalfärgläggare.

FÄRGKARTOR

Väldigt praktiska att ta hem om man ska komma överens om kulören på köksväggen men kan även vara till nytta i pysselvrån. I min lokala handel hittade jag denna från ALCRO med runda färgpluttar. Perfekt. Kul att titta på och snygga färgkombos att inspireras av. 

image324


FÄRGPROVER

De små söta remsorna med tre ? fem kulörer brukar jag snatta då jag handlar färg och använda som inspiration och som bitar på kort. De är bra att stansa ut saker ur tex. blad i flera olika gröna nyanser på ett kick utan att behöva sabba flera stora ark.

Det finns även A6 stora ark med färgprover av en kulör. Har tidigare bara sett den från ett företag men nu har fler och fler börjat göra de större varianterna också. Då kan man ha dem som kortbas istället för att bara stansa ut eller ha som dekoration. Den senaste varianten är att ha runda perforerade bitar i provbiten så man kan peta loss en cirkel och det kan ju vara behändigt om man inte har en cirkelstans i den storleken? 
image325 


TAPETPROVER

Ja denna grej är nog väl använd numera av pysslare. Det vill säga att be om gamla kataloger med tapetprover är ett billigt och superkul sätt att få både inspiration och material. Här har jag klippt ut en baddjörn från en bård och monterat med 3-d pluttar på en annan bit tapet. Tapeterna har ofta bra mönster att härma eller olika färgkombinationer att ta upp. 

image326 

Den enda nackdelen är väl att det inte går att garantera att varken tapeter eller färgprover är syratfria så om det är mycket viktigt för dig så är dock inspirationen helt riskfri att använda...

Kommentarer
Postat av: Dilorf..

Urgulligt kort! Det där hade jag faktiskt inte tänkt på! Får fundera på om jag känner någon i färgaffären. :)

2007-03-29 @ 16:41:46
Postat av: rebecca bergsland

Superbra info! Gillar budget-tips. ;)

Postat av: Christianadele

I have surfed to your site accidentally and can not break away from it. It is really great!

2009-04-09 @ 11:23:13
URL: http://christianadele.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback